Mikor lett a fiúk színe a kék?

Ha manapság szeretnénk tudatni szeretteinkkel, hogy milyen nemű gyermek érkezik majd a családunkba, sokszor fordulunk a színekhez segítségért. Egy babatorta, aminek a tölteléke árulkodik, a lufi, az asztaldísz, a kismama ruhája, a lista szinte végtelen, de mind egyértelműen rávezetnek: ha rózsaszín, akkor kislány, ha kék, akkor kisfiú.
Mióta öltöztetjük kékbe a kisfiúkat?

Nem volt ez mindig ennyire törvényszerű.

Hosszú évszázadokig egyáltalán nem foglalkoztak azzal a szülők, hogy a babát milyen színű ruhába öltöztetik, hiszen leginkább arra törekedtek, hogy tiszta legyen, amit viselnek. Éppen ezért a legáltalánosabb a fehér színű öltözet volt, amit könnyű volt fehérítővel mosni, így ez a szokás nem is változott meg egészen a 19. század közepéig. Arról nem is beszélve, hogy a babákat nem a ma megszokott rugdalózókba öltöztették, hanem csecsemőként egészen hosszú ruhákba, majd mikor már tudtak mászni, akkor rövidebb ruhákba. Nemtől függetlenül viselték ezeket a kisruhákat, ami nagyjából az 1900-as évek elején, a babaruhák ipari gyártásának elterjedésével kezdett átalakulni. Megjelentek a pasztell árnyalatok: a rózsaszín, sárga, kék; emellett a babaruhák szabása is kezdett átalakulni.

Eleinte a rózsaszínt kifejezetten a kisfiúk színének tekintették, hiszen ők kicsi férfiak voltak, akiknek nagy társaik a hadseregben a vörös színt viselték. Arról nem is beszélve, hogy Szűz Mária színe az ikonográfiában a kék, ahogy a neve is mondja, Madonna-kék. Éppen ezért a kéket, ezt a finom, feminim színt a lányokhoz kötötték.

Így is maradt ez egészen az 1940-es évekig, amikor a reklám- és divatipar nagyot dobott, és a lépten nyomon azt sugallta, a kislányok csakis rózsaszínben mutatnak jól, hiszen ez az ő színük. Pont úgy, ahogy a nagylányoknak is bemutatta Christian Dior, hogy miben mutatnka jól a háború után. Ekkor hirtelen a kék is egyfajta megtestesítője lett a maszkulin, erős férfiaknak. A '60-as évek mozgalmai próbálták visszaszorítani ezeket az előírásokat, hiszen a rózsaszín uralma azt sugallta, hogy a nőknek meg kell felelni az évtizedekkel ezelőtti női nemmel szembeni elvárásoknak. Az átmeneti nemsemleges divatnak aztán vége lett a '80-as években a reklámok szélesebb körben való elterjedésével.

Kapcsolódó cikkek

Sztáranyukák vallomásai

Sztármamik vallomásai az anyaságról

A cikkben sztármamik vallanak az anyaságról.

Laktózérzékeny kisbabák - így vedd észre!

Laktózérzékeny a kisbabám?

Mit tehetünk, ha laktózérzékeny a kisbabánk?